Odświeżam koszyk
Dodano do koszyka
Historia BUDOWNICTWO ARCHITEKTURA
STRONA GŁÓWNA > Renowator > Artykuły techniczne > Tradycyjne technologie wytwarzania płytek historycznych
Nr 1/2019 Firma Handlowa Barbara i Andrzej Labe
Tradycyjne technologie wytwarzania płytek historycznych

Najbardziej znanymi producentami zajmującymi się produkcją historycznych płytek ceramicznych są fabryki niemieckie Zahna i Golem, produkujące płytki prasowane oraz Via specjalizująca się w płytkach cementowych. Oferują one zarówno standardowe wzory historyczne, jaki i wzory wytwarzane na zamówienie. Płytki odtwarzane są  zgodnie z historycznymi wymogami, identyczne pod względem kolorystki, formy,wielkości i charakteru jak oryginalne, dzięki czemu są żywą repliką historycznychpłytek podłogowych i ściennych. Fabryki niemieckie produkują jednokolorowe płytki ścienne z powierzchnią craquele, płytki zdobione – bordiury, płytki narożnikowe, cokoły, płytki gresowe jedno- i wielokolorowe, płytki sześcio- i ośmiokątne ze wstawkami oraz płytki stopnicowe.

Płytki ścienne są wytwarzane tradycyjnymi metodami. Masy ceramiczne są prasowane na sucho za pomocą pras hydraulicznych, następnie płytki wypalane w piecu komorowym w temperaturze około 1000°C, dzięki czemu uzyskują odpowiednią wytrzymałość i biały kolor. Kolejny etap to ręczne dekorowanie płytek farbami ceramicznymi i powtórne wypalanie. Szkliwo, składające się z minerałów i cząstek metali, jest wytwarzane według receptur fabryki. Uzyskanie koloru zgodnego z oryginałem wymaga wielu prób. Szkliwo jest nanoszone ręcznie metodą natryskową. Między poszczególnymi egzemplarzami płytek występują drobne celowe różnice w odcieniach dające konkretny efekt – „płytki żyją”. Po nałożeniu glazury następuje ponowne wypalanie i płytki uzyskują gładką powierzchnię. Przy bordiurach oraz płytkach wyglądających jak płaskorzeźby uzyskuje się odpowiedni efekt szkliwa poprzez uplastycznienie płytki. Podczas wypalania szkliwo topi się i spływa z wyższych partii płaskorzeźby, zbierając się u dołu. Dolna część płytki wypełniona glazurą staje się ciemniejsza. W ten sposób powstają
różne odcienie, kontury czy blaski, nawet na jednokolorowej płytce. Przy płaskorzeźbach wielokolorowych poszczególne części są oddzielone, co uniemożliwia spływanie glazury przy nanoszeniu i wypale. Poszczególne części płytek są nanoszone ręcznie pędzelkiem. Ta dwuwymiarowa technika kształtowaniaumożliwia mocniejsze nałożenie szkliwa oraz intensywne oddziaływanie kolorów.

Ciekawostką jest efekt craquele, czyli drobne pęknięcia na płytce. Efekt ten uzyskuje się wskutek różnych współczynników rozszerzalności glazury i glinki. Przy ochładzaniu, glazura na powierzchni kurczy się bardziej niż spód z glinki. Powstałe naprężenia powodują powstawanie drobnych rys, przy czym nie ma to wpływu na trwałość oraz utrzymanie płytek w czystości.

Producent przykłada wagę do wiernego odwzorowania płytek w stosunku do oryginału pod względem motywu, kolorystyki i charakteru. Cały program płytek zdobionych uzupełniony jest o bordiury, cokoły w szerokiej gamie kolorystycznej, płytki craquele z połyskiem, odpowiednie płytki narożnikowe oraz płytki z zaokrąglanymi krawędziami. Wszystkie, nawet najdrobniejsze detale są pieczołowicie odtwarzane przez fabryki.

Podczas wytwarzania wielokolorowych zdobionych płytek gresowych stosuje się proces prasowania na sucho. Najpierw wykonuje się ręcznie kwadratową matrycę, do której wkłada się szablon odzwierciedlający zarys poszczególnych motywów, wypełnia się go wieloma jednokolorowymi masami o grubości około 5 mm, a następnie uzupełnia się warstwą nośną i usuwa szablon. Uzyskany półprodukt umieszczany jest w prasie o nacisku 120 ton, a potem wypalany w temperaturze 1200°C. W efekcie uzyskuje się płytkę gresową o pięknym wyglądzie i wysokich parametrach technicznych, nadającą się do układania z wąskimi spoinami. Płytki te są mrozoodporne, odporne na ścieranie i zabrudzenia oraz antypoślizgowe (antypoślizgowść na poziomie R10, R11), w związku z czym nadają się do pomieszczeń „mokrych” oraz użyteczności publicznej.

Można je stosować zarówno do pomieszczeń z ogrzewaniem podłogowym, jak i tarasów zewnętrznych.

Płytki spełniają europejskie normy DIN 14411.

Firma Labe Płytki Historyczne
Zdjęcia dzięki uprzejmości
Firmy Kom-Bud Brodnica

Załączniki:
Labe 1-2019.pdf
Bieżące wydanie

Renowacje i Zabytki
Kraków - Nowa Huta - 1/2019

W numerze:

Nowa Huta socrealistyczna

Nowa Huta „podziemna” – schrony

Nowa Huta XXI w. – „na jutro bliskie i jutro dalekie”

Układ urbanistyczny Nowej Huty 

Wyróżnienia i nagrody

Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski

Mecenas Kultury Miasta Krakowa

Nagroda "Złotego Pióra"

Złoty Krzyż Zasługi

Czytaj więcej