Pierwsze wzmianki o żegludze na Brdzie pochodzą z XIV wieku, ale tradycje żeglugi śródlądowej w Bydgoszczy sięgają początków istnienia miasta. Dynamiczny proces rozwoju bydgoskiego przemysłu w 2. połowie XIX wieku i spotęgowany w związku z tym ruch żeglugowy na Wiśle i Brdzie wzbudziły konieczność stworzenia spółki, która mogłaby przejąć transporty od istniejącej tu od 1870 r. żeglugi holowniczej. Ważnym czynnikiem determinującym rozwój branży był również spław drewna, przeładunek oraz składowanie towarów w portach nad Wisłą, Brdą i Kanałem Bydgoskim.
Trochę historii
Stocznia i Fabryka Maszyn na Kapuściskach Małych, zlokalizowana nad starorzeczem Brdy w pobliżu portu przeładunkowego, powstała w 1887 r. Zakład, położony w pobliżu portu przeładunkowego na Brdzie, połączonybył bocznicą kolejową z linią Bydgoszcz--Toruń oraz portem rzecznym. Kilka lat późniejstocznia została przejęta przez Bydgoskie Towarzystwo Żeglugi Holowniczej, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją kotłów parowych, żurawi, konstrukcji stalowych i łańcuchów holowniczych oraz specjalizujące się w produkcji urządzeń do wyposażenia gorzelni. Jego działalność bardzo korzystnie wpłynęłana ożywienie i rozwój bydgoskiego przemysłu i handlu. W stoczni powstawały oraz remontowane były statki rzeczne zarówno konstrukcji drewnianej, stalowej, jak i kombinowanej (dno drewniane, burty stalowe).
W kolejnych latach przedsiębiorstwo prężnie się rozwijało, zwiększając zatrudnienie i poszerzając swoją ofertę. Dokonywano tam napraw i przebudów jednostek Flotylli Wiślanej oraz kotłów i maszyn na statkach Polskiej Żeglugi Państwowej. Rozpoczęto budowę barek na potrzeby własne Lloyda Bydgoskiego. W 1929 roku w stoczni wykonano lodołamacz „Wrobna” i transportowiec „Gniew”. Przedsiębiorstwo podupadło w czasie wielkiego kryzysu (1931–33), a kolejna dynamizacja produkcji nastąpiła po 1935 roku. Produkowano wtedy barki i łodzie motorowe, rozpoczęto również budowę statków nowego typu, o bardzo małym zanurzeniu (30 cm, dostosowanym do trudnych warunków nawigacyjnych na Wiśle), z silnikiem Hotchkissa. W stoczni Lloyda Bydgoskiego budowano również cieszące się ogromną popularnością tzw. łodzie-tratwy.
W czasie II wojny światowej i bezpośrednio po niej zakład uległ całkowitej dewastacji. Po wojnie stocznię przejęło przedsiębiorstwo państwowe Żegluga Bydgoska – spadkobierca Lloyda Bydgoskiego. Stocznię i fabrykę maszyn przemianowano na Bazę Remontową Żeglugi Bydgoskiej, której zadaniem było dokonywanie remontów bieżących, średnich i kapitalnych taboru pływającego oraz maszyn i urządzeń portowych, remontów mechanicznych i kadłubowych.
Obecnie właścicielem obiektu przy ul. Fordońskiej 156 jest firma Les Higiena sp. z o.o. W skład właśności wchodzą: odnowiony budynek administracyjny oraz hala przemysłowa, pozostała po zakładach. Właściciel spółki chce tchnąć nowego ducha w obiekt, które posiada potencjał do stania się przede wszystkim znaczącym ośrodkiem rozrywkowo- -kulturalnym w rejonie. W ten sposób nastąpiłoby połączenie historii z nowoczesnością. I tak zrodził się pomysł na wielofunkcyjne miejsce eventowe w postaci multifunkcyjnego obiektu świadczącego innowacyjne usługi. Sercem tych usług będzie system akustyczny adaptujący się do zmieniających się warunków na sali, przede wszystkim w zakresie liczby osób biorących udział w wydarzeniu, np. koncerty na stojąco albo z fotelami na siedząco, a ponadto różne inne wydarzenia, np. konferencje, pokazy mody, prezentacje nowych towarów. Potencjał miejsca jest znaczny i stąd pomysł właściciela spółki na realizację projektu i zaoferowanie na rynku innowacyjnych usług w pomieszczeniach dotychczas nieużytkowanych przez firmę.
W Bydgoszczy oraz w Polsce nie ma takiego obiektu, który może jednocześnie być salą eventową, salą szkoleniową, salą minikongresową, salą koncertową dla publiczności siedzącej,salą koncertową dla publiczności stojącej, salą teatralną, salą bankietową. Obiektbędzie w stanie udostępnić pomieszczenia doszeroko pojętej edukacji dzieci i młodzieży. Można będzie prowadzić zajęcia popularnonaukowe, tematyczne, językowe, edukacyjne, kulturalne i rozrywkowe. Spółka widzi swoją funkcję jako kompleksowy organizator różnego typu zajęć i eventów, a także jako podmiot udostępniający obiekt specjalistom poszczególnych branż.
Dotychczasowe prace remontowe objęły rozbiórkę zniszczonego dachu, naprawienie konstrukcji nośnej obiektu, wyremontowanie elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwi oraz odwzorowanie wewnętrznej bogatej konstrukcji drewnianej.
Termoizolacja wewnętrzna budynku wykonana została przy użyciu płyt Kingspan Kooltherm® K17 Izolacja wewnętrzna. Wszystkieprace były prowadzone pod nadzorem miejskiego konserwatora zabytków, a ich efekty są doceniane przez środowisko konserwatorskie. Realizacja projektu ochroniła i utrwaliła wartość histortyczną budynku, równocześnie zapewniając komfort i bezpieczeństwo korzystania z niego.
Kooltherm® K17 Izolacja wewnętrzna – sprawdzone technologie
Rozwiązaniem z powodzeniem stosowanym w tego typu budynkach jest wykorzystanie płyt termoizolacyjnych Kingspan Kooltherm® K17 Izolacja wewnętrzna. Są to płyty z rdzeniem z pianki rezolowej, które z jednej strony są zespolone z płytą gipsowo-kartonową o grubości 12,5 mm, a z drugiej posiadają okładzinę z białego welonu szklanego. Pomiędzy rdzeniem izolacyjnym a płytą gipsowo-kartonową umieszczona jest warstwa folii aluminiowej pełniąca funkcję paroizolacji.
Podczas termoizolacji ścian od wewnątrz należy zwrócić uwagę na grubość warstwy termoizolacyjnej, aby uzyskać jak najlepszy poziom termoizolacji przy jednoczesnym minimalnymograniczeniu powierzchni użytkowej izolowanych pomieszczeń.
Wartość współczynnika przewodzenia ciepła l (lambda) to zaledwie 0,020 W/m ∙ K. Powyższe rozwiązanie systemowe umożliwia izolację ścian przy niewielkiej ingerencji wewnątrz pomieszczeń.
Aby termoizolacja była skuteczna, a jej montaż właściwie wykonany, firma Kingspan Insulation na stronie www udostępnia zalecenia i detale rozwiązań oraz wykonuje (bezpłatnie) kalkulacje cieplno-wilgotnościowe dla izolowanego budynku, a także prowadzi szkolenia dla wykonawców termoizolacji.
Płyty Kingspan Kooltherm® K17 Izolacja wewnętrzna cieszą się dużym zainteresowaniem wśród konserwatorów zabytków, gdyż pozwalają w bezinwazyjny sposób wykonać renowację obiektów otoczonych szczególną troską zarówno ze względu na ich wartość kulturową, jak i konieczność przeprowadzenia specjalistycznych prac konserwatorskich. Stosowane są do termoizolacji ścian od wewnątrz, stropów oraz poddaszy. Takie rozwiązania doskonale sprawdzają się w obiektach historycznych (zabytkowych kamienicach, zamkach, pałacach) z ozdobnymi detalami architektonicznymi. Ze względu na zabytkowe fasady termoizolacja zewnętrzna jest zwykle utrudniona lub wręcz niemożliwa. Płyty Kingspan Kooltherm® K17 Izolacja wewnętrzna, dzięki swojej strukturze, niskiemu współczynnikowi przewodzenia ciepła i dużemu oporowi dyfuzyjnemu, zapobiegają dostępowi pary wodnej pochodzącej z pomieszczeń do ścian mających niską temperaturę.
Płyty Kingspan Kooltherm® K17 Izolacja wewnętrzna i sposób ich montowania umożliwiają jak najmniejszą ingerencję w istniejącą tkankę zabytkową oraz zapewniają możliwość jak najdłuższego istnienia obiektów w niezmienionym stanie.
Wg Warunków Technicznych Rozporządzenia Ministra Infrastruktury izolacja wewnętrzna musi posiadać klasę reakcji na ogień minimum B-s3,d0, a w przypadku wyrobów warstwowych izolacja zespolona z płytą kartonowo-gipsową musi posiadać klasę minimum E. Kooltherm K17® jako jedyna tego typu izolacja posiada dla rdzenia klasę C, co umożliwia pozytywny odbiór budynku przez służby p-poż. Podsumowując, zastosowanie się do wymogów stawianych tak przez przepisy prawa budowlanego, jak też inne okoliczności, narzuca nam konieczność poszukiwania nowych technologii. Nowe nie zawsze oznacza sprawdzone, ale w przypadku płyt Kooltherm oferowanych przez Kingspan Insulation mamy do czynienia z technologią od lat stosowaną w Europie i mającą liczne referencje w Polsce.
Skuteczna termoizolacja przegród budowlanych gwarantuje znaczne obniżenie kosztów związanych z eksploatacją budynku. Termoizolacja płytami Kingspan to inwestycja w komfort życia, a w przypadku obiektów zabytkowych bezcenny efekt w postaci nienaruszonego dziedzictwa kulturowego. Chcąc uzyskać więcej informacji o izolacjach Kooltherm, warto odwiedzić stronę www.kingspaninsulation.pl.
Oś reprezentacyjna miasta
Port i jego architektura
Ulice zabytkowego śródmieścia
Miasto modernizmu
Konserwacja modernistycznych wnętrz
Powojenne dziedzictwo miasta
Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
Mecenas Kultury Miasta Krakowa
Nagroda "Złotego Pióra"
Złoty Krzyż Zasługi
Czytaj więcej