MAPEI jako marka produktów stosowanych w budownictwie znana jest pracującym w branży budowlanej, ale nie wszyscy znają historię jej powstania i rozwoju. Ta historia to w pewnym sensie opowieść o włoskiej rodzinie Squinzich, którzy najpierw stworzyli niewielką firmę rodzinną, by przez kolejne dekady nieprzerwanie ją rozwijać i przekształcać, aż stała się światowej klasy producentem chemii budowlanej i materiałów pomocniczych dla budownictwa.
Jak to się zatem stało? W latach 30. XX wieku, w Mediolanie, Rodolfo Squinzi zauważył, że na rynku materiałów dla budownictwa istnieje pewna luka. W lokalnej branży budowlanej brakuje produktów do wygodnego i szybkiego montażu okładzin podłogowych, a farby do malowania ścian i elewacji sprowadza się z Francji. Młody biznesmen założył mały rodzinny biznes z zamiarem wypełnienia pustki. Postanowił produkować i sprzedawać kleje do okładzin podłogowych i farby ścienne.
12 lutego 1937 roku w północnej dzielnicy Mediolanu, na przedmieściach, firma otworzyła swoje podwoje wraz z trzyosobową załogą, która wkrótce powiększyła się do siedmiu osób, nie licząc założyciela, Rodolfo Squinziego.
Otrzymała nazwę MAPEI, co jest akronimem wyrażenia: Materiali Autarchici per l’Edilizia e l’Industria, czyli Materiały Autarkiczne dla Budownictwa i Przemysłu (po II wojnie światowej słowo autarchici zamienione zostało na ausiliari, czyli pomocnicze, i tak pozostaje do dzisiaj – Materiali Ausiliari per l’Edilizia e l’Industria)
Firma rozpoczęła działalność od produkcji farb stanowiących alternatywę dla popularnych na rynku włoskim produktów francuskich. Powstała formuła farby silikatowej SILEXCOLOR, pierwsza z długiej listy produktów chemicznych dla budownictwa, do dziś obecnych (w udoskonalonej formie) w ofercie.
W kolejnych latach Rodolfo Squinzi sukcesywnie zwiększał moce produkcyjne. Oprócz farb MAPEI rozpoczęła produkcję klejów do linoleum, by stopniowo rozszerzać ofertę o produkty do montażu ceramiki, kamienia, wykładzin dywanowych, PVC oraz drewna.
W firmie stawia się na specjalizację w zakresie produktów chemicznych dla budownictwa. Rodolfo Squinzi chciał, aby MAPEI miała jasną filozofię działania. Uważał, że należy rozpoznawać i skutecznie interpretować trendy w sektorze zapraw klejących i produktów chemii budowlanej oraz być zawsze o krok do przodu, aby innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na pojawiające się na rynku potrzeby, były nań wprowadzone w odpowiednim momencie Stawiał na rozwój i konsekwentnie inwestował w badania, dzięki czemu możliwe stało się ciągłe rozszerzanie oferty o profesjonalne produkty. Kiedy w latach 70. XX wieku producenci włoskich płytek ceramicznych przeżywali boom, MAPEI było gotowe wykorzystać tę szansę i zaoferować rynkowi szereg produktów gwarantujących szybszy i bezpieczniejszy montaż ceramiki jako alternatywę dla tradycyjnie stosowanych mieszanek piasku i cementu.
W przeciwieństwie do wielu innych firm, MAPEI nie ogranicza swojej działalności, tylko nieustannie inwestuje w nowoczesne fabryki, stawia na rozwój w skali międzynarodowej. Przejmuje wysokiej klasy firmy z branży, posiadające już własną markę, fabryki i laboratoria kontroli jakości. Rozbudowuje istniejące zakłady produkcyjne. Buduje i unowocześnia laboratoria badawczo-rozwojowe, których posiada obecnie 18 na całym świecie (w tym jedno w Polsce – w Trzebini).
Rodolfo Squinzi wcielał w życie swoją filozofię rozwoju firmy do roku 1984, aż do śmierci. Po nim stery objął jego syn Giorgio, absolwent chemii uniwersytetu w Mediolanie. Pod koniec lat 90. do firmy dołączyło trzecie pokolenie rodziny Squinzich, obejmując w niej decyzyjne stanowiska. Wszyscy pozostają wierni tym samym zasadom, określonym przez założyciela MAPEI.
Współczesne MAPEI to 15 linii produktowych, spełniających wymagania przemysłu budowlanego, oraz 68 oddziałów i 60 fabryk na pięciu kontynentach (w tym 4 w Polsce).
To historia 79 lat sumiennej pracy i myślenia w kategoriach sukcesu.
Polski oddział koncernu – MAPEI Polska Sp. z o.o. powstał w 2000 roku. To wtedy koncern MAPEI wykupił 100% udziałów fabryki cementu „Górka Cement” w Trzebini – producentacementów glinowych, którą następnie rozbudowywał i modernizował, tak, by była w stanie sprostać wymogom najwyższych standardów branży budowlanej. Obecnie zakład ten dostarcza cement do klientów w ponad 65 krajach. W swojej ofercie ma osiem rodzajów cementu i jest czołowym dostawcą podstawowego produktu, używanego przez MAPEI.
Prezesem zarządu „Górki Cement” jest Marco Squinzi – syn Giorgio Squinzi, prezydenta grupy MAPEI.
W kwietniu 2003 roku uruchomiono fabrykę w Gliwicach, która w ciągu następnych czterech lat podwoiła moce produkcyjne.
W lipcu 2012 roku ruszył drugi zakład produkcyjny firmy – w Barcinie, w województwie kujawsko-pomorskim, w którym produkuje się kleje, fugi, tynki oraz systemy ociepleń Mapei.
W ofercie MAPEI Polska znajdują się:
• Produkty do montażu płytek ceramicznych i kamienia naturalnego
• Produkty do montażu posadzek drewnianych
• Produkty do montażu wykładzin elastycznych i tekstylnych
• Systemy ociepleń oraz dekoracyjno-ochronnego wykończenia elewacji
• Specjalistyczne produkty linii budowlanej (w tym renowacje zabytków, wzmacnianie konstrukcji, syntetyczne membrany hydroizolacyjne oraz produkty stosowane w pracach podziemnych)
• Domieszki do betonu
• Dodatki do mielenia cementu
• Cementowe i żywiczne posadzki przemysłowe
Na podstawie publikacji i materiałów f-my MAPEI
zebrał i opracował: Marian Ziębiński
Rzeszów
Historyczne miasto Lubomirskich
Archeologia
Dziedzictwo a kształtowanie tożsamości lokalnej
Projektowanie w przestrzeniach zabytkowych
Zabytki coraz bliższe współczesności.
Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
Mecenas Kultury Miasta Krakowa
Nagroda "Złotego Pióra"
Złoty Krzyż Zasługi
Czytaj więcej