Odświeżam koszyk
Dodano do koszyka
Historia BUDOWNICTWO ARCHITEKTURA
STRONA GŁÓWNA > Renowator > Artykuły techniczne > Farby strukturalne w renowacji tynków, na przykładzie wnętrz hotelu „Warszawa” – dawnego biurowca „Prudential”
Nr 3/2019 KEIM Farby Mineralne Sp. z o.o.
Farby strukturalne w renowacji tynków, na przykładzie wnętrz hotelu „Warszawa” – dawnego biurowca „Prudential”

Firma Keim znana jest przede wszystkim z trwałych farb elewacyjnych, lecz w swojej ofercie ma również bogatą gamę farb wnętrz. Przy malowaniu wnętrz hotelu „Warszawa” wykorzystano szeroką paletę farb mineralnych: krzemianowych i zolowokrzemianowych. Stosowane były m.in. półprzejrzyste farby laserunkowe do scalania kolorystycznego betonu architektonicznego oraz farby strukturalne do ujednolicania faktury i renowacji podłoży tynkarskich, na których wystąpiły rysy. Niniejszy artykuł dokonuje przeglądu właśnie tej grupy produktów.

Farby mineralne Keim do wnętrz można podzielić na dwie zasadnicze grupy: krzemianowe (wśród nich również zolowo-krzemianowe) oraz wapienne. Wszystkie one są niepalne, co oznacza nie tylko nierozprzestrzenianie ognia, ale również brak wydzielania trujących gazów podczas pożaru. Farby nie zawierają lotnych związków organicznych i dodatkowo odznaczają się bardzo wysoką paroprzepuszczalnością. Bardzo niski współczynnik oporu dyfuzyjnego Sd < 0,01 m umożliwia dyfuzję ponad 2.000 g pary wodnej przez 1 m2 powłoki malarskiej w ciągu doby. Dzięki temu nadmiar pary wodnej w pomieszczeniach może zostać przyjęty przez ściany. Zapobiega to skraplaniu się pary na powierzchni i tym samym ogranicza rozwój szkodliwych mikroorganizmów (np. grzybów pleśniowych, bakterii). Wykonane powłoki malarskie zachowują czystą powierzchnię przez długi czas, ponieważ nie ładują się elektrostatycznie i przez to nie przyciągają kurzu.

Wszystko to sprawia, że farby Keim tworzą zdrowy i przyjemny mikroklimat pomieszczeń. Matowa optyka powierzchni powłok malarskich sprawia, że wykorzystywane są one nie tylko w pomieszczeniach mieszkalnych, ale również w obiektach użyteczności publicznej, w kościołach, muzeach, w szczególności w pomieszczeniach reprezentacyjnych, np. przy ekspozycji dzieł sztuki.

We wnętrzach hotelu „Warszawa” farby Keim zostały zastosowane nie tylko ze względu na ww. właściwości, ale również z uwagi na konieczność wykorzystania strukturalnych farb podkładowych. To z powodu obrazu ścian, który zarysował się po wykonaniu wewnętrznych tynków we wszystkich pomieszczeniach hotelu. Na powierzchniach ścian pokazały się różnego rodzaju spękania. Inwestorowi zależało na ukazaniu naturalnej powierzchni tynku, w związku z czym wykluczone zostało szpachlowanie. Wykonano analizy i próby z farbami strukturalnymi opisanymi poniżej. 

KEIM Contact Plus
To krzemianowa farba podkładowa nie tylko do wnętrz, ale również na zewnątrz. Nadaje się do malowania nie tylko podłoży mineralnych (tynki wapienne i cementowo- -wapienne, farby mineralne etc.), ale również podłoży organicznych (stare farby i tynki dyspersyjne). Wypełniacze farby to mika i kwarc o kształcie płytkowym, o maksymalnej wielkości ziarna 0,5 mm. Umożliwiają one szlamowanie i wypełnienie rys o rozwarciu do 0,5 mm. Płytkowy kształt oraz wyraźna przewaga ziaren dużych (bliskich 0,5 mm) nad innymi frakcjami wypełniaczy nadaje powierzchni dość ostrą fakturę. Ponadto farba zawiera mikrozbrojenie w postaci włókien, co dodatkowo wzmacnia strukturę. Szczególnie istotne jest to przy malowaniu zarysowanych elewacji, gdzie przy zmiennych temperaturach powłoka malarska narażona jest na dodatkowe naprężenia. Farba ta występuje również w odmianie KEIM Contact-Plus-Grob, która różni się tylko tym, że posiada wypełniacz o maksymalnej wielkości ziarna 1,0 mm, dzięki czemu może być stosowania do szlamowania jeszcze szerszych rys i nadaje powierzchni jeszcze ostrzejszą fakturę.

KEIM Optil-Grob
To podkładowa farba zolowo-krzemianowa na podłoża mineralne i organiczne. Nadaje się tylko do malowania wnętrz. Podobnie jak w przypadku KEIM Conctact-Plus, jej wypełniacze to również mika i kwarc o kształcie płytkowym, także o maksymalnej wielkości ziarna 0,5 mm, co też umożliwia szlamowanie rys o rozwartości do 0,5 mm. Jednak mniejszy udział ziaren dużych (bliskich 0,5 mm), a za to większy udział drobniejszych frakcji wypełniacza sprawia, że faktura powierzchni powłoki malarskiej jest nieco delikatniejsza i mniej ostra niż w przypadku KEIM Contact- Plus. Farba KEIM Optil-Grob jest najczęściej wykorzystywana przed malowaniem wierzchni farbą KEIM Optil. Gdy jako warstwa wierzchnia stosowana jest farba KEIM Innotop, wtedy jako warstwę podkładową zwykle stosuje się farbę KEIM Innotop, która zawiera identyczne wypełniacze i ma podobne właściwości jak KEIM Optil-Grob.

KEIM Intact
To farba podkładowa wybrana w drodze prób i wykorzystana do malowania wszystkich ścian hotelu „Warszawa”. Jest to krzemianowa farba tylko do wnętrz i tylko na podłoża mineralne. Posiada taką samą wielkość maksymalnego ziarna (0,5 mm), ale jednak zupełnie inny wypełniacz niż wcześniej wymienione farby. W przypadku KEIM Intact jest to węglan wapniowy o kształcie kulistym/sześciennym. I choć duże ziarna (bliskie 0,5 mm) dominują wśród wszystkich frakcji wypełniaczy, to jednak kulisto-sześcienny kształt nadaje powierzchni łagodniejszą fakturę. Farba ta również nadaje się do szlamowania rys o rozwarciu do 0,5 mm i wyrównywania różnic w strukturze tynku. Może być stosowana samodzielnie jako farba podkładowa, ale dodatkowo może być też mieszana z innymi farbami krzemianowymi (np. KEIM Biosil, KEIM Ecosil-ME) w dowolnych proporcjach. Dzięki temu można uzyskać jeszcze delikatniejszą fakturę powierzchni.

Podsumowując, farba KEIM Contact-Plus charakteryzuje się najbardziej wyraźnym ziarnem. Dzięki dodatkowemu mikrozbrojeniu włóknami może być stosowana też na elewacjach. Tworzy stosunkowo dużą grubość powłoki malarskiej. KEIM Optil-Grob posiada ten sam wypełniacz jak KEIM Contact-Plus (mika i kwarc), ale drobniejsze frakcje zapewniają łagodniejszą fakturę powierzchni powłoki. Z kolei KEIM Intact ma kulisty wypełniacz – węglan wapnia. Tworzy wyraźną, choć łagodną strukturę. Po aplikacji ściany mają wygląd naturalnego tynku, ale bez zarysowań. Mineralna optyka farb dobrze komponuje się w każdym otoczeniu, w szczególności w pomieszczeniach tak reprezentacyjnego obiektu jak hotel „Warszawa”.

Dorothea Smatloch-Klechowska
Product Manager ds. Konserwacji Zabytków

Fotografie powłok malarskich – Keimfarben GmbH

Fotografie hotelu – z archiwum hotelu „Warszawa”

Załączniki:
Keim artykul-2.pdf
Bieżące wydanie

Renowacje i Zabytki
Poznań - 3/2019

W numerze:

Powszechna Wystawa Krajowa

Dworzec Zachodni w Poznaniu

Wieża Górnośląska Hansa Poelziga

Nowe oblicze „Hanki”

Wyróżnienia i nagrody

Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski

Mecenas Kultury Miasta Krakowa

Nagroda "Złotego Pióra"

Złoty Krzyż Zasługi

Czytaj więcej