ROZMAITOŚCI
"Fortalicja Czemierniki"
Nowy system sprzedaży produktów Baumit
Być na bieżąco,
czyli najnowsze technologie w renowacji - Virtus
Ruukki zwiększa swój udział w firmie Metalplast;
Seminarium STO-ispo / Tubag
str. 5
EGIR 2005
IV Europejska Giełda Informacji Renowacyjnej Kraków 2005
Wojciech Woźniacki - str. 12
PKIN
Spotkanie z gigantem
Edward Hardt - str. 23
Pałac Kultury i Nauki jako obiekt kultowy PRL-u
Dobrosława Grzybkowska-Lewicka - str. 33
Technika budowy
- wzorowa pozornie czy rzeczywiście
Jerzy Jasiuk - str. 37
Budowa Pałacu Kultury i Nauki - historia, technologia, wydarzenia
8 października 1953 roku zakończono pełne 34 piętra, w połowie października zaczęło powstawać 43 piętro, a tydzień później przystąpiono do montażu górnej kondygnacji części wysokościowej, która miała nawiązywać do szczytu bramy Floriańskiej w Krakowie. Do 7 listopada (rocznica Rewolucji Październikowej) budowniczy dokończyli całą stalową konstrukcję wraz ze wspomnianą iglicą, mury ścian zewnętrznych, wieży głównej i kopułę Sali Kongresowej.
Edward Hardt - str. 38
Pałac? - Ma się dobrze!
Mając świadomość, iż Pałac Kultury i Nauki jest "darem narodu radzieckiego dla narodu polskiego" musimy także dopuścić do głosu fakt, iż dla 30 procent Warszawiaków Pałac jest równocześnie miejscem, które z Warszawą kojarzy się bardziej niż Syrenka nad Wisłą czy Kolumna Zygmunta na placu Zamkowym. Pałac dla wielu Polaków, a i dla cudzoziemców również, jest najbardziej rozpoznawalną ikoną Warszawy.
Lech Isakiewicz - str. 49
Wieżowiec zwany Pałacem
Centralny obecnie akcent stolicy Polski - wieżowiec pod nazwą Pałacu Kultury i Nauki - budzi głębokie kontrowersje. Już samo określenie wieżowca słowem "pałac" było dla polskiego ucha czymś dziwnym i trochę śmiesznym. Wszyscy znający obszar sowieckiego imperium wiedzieli czym są tamtejsze "pałace" - to przeważnie ośrodki politycznej propagandy, budynki betonowe lub drewniane, niekiedy pompatyczne, innym razem bylejakie, a nawet nędzne, często ozdobione jakimiś balaskami i kolumnami, prawie zawsze pomnikami przywódców, sztandarami, pięcioramiennymi gwiazdami.
Olgierd Budrewicz - str. 55
Kamieniarka Pałacu Kultury i Nauki
Zużyto do budowy Pałacu wiele tysięcy ton budulca kamiennego, poczynając od wykonania części elewacji z wapienia pińczowskiego, cokołu Pałacu z różowego granitu karkonoskiego,a kończąc na interesująco skomponowanych wnętrzach z różnobarwnych marmurów polskich i radzieckich.
doc. dr Róża Krzywobłocka-Laurów - str. 62
Drewno w Pałacu Kultury i Nauki
"Misterne, drewniane boazerie tysiącami metrów kwadratowych pokryły ściany. Drewno pochodzi z najrozmaitszych radzieckich krajów. Materiałów na te artystyczne boazerie dostarczyły drzewa z Republiki Karelo-Fińskiej, z lasów Syberii i Kaukazu, Uralu i Ukrainy."
prof. Zbigniew Laurów - str. 84
Pałac w guście epoki
Opinii i ocen na temat wnętrz PKiN formułowano wiele i z różnych pozycji. W pozytywnych wypowiedziach wskazywano na ich wyraz i nastrój jako pełen powagi i dostojeństwa a zarazem prostoty i okazałości, czasem nieco onieśmielający, lecz swoiście piękny.
prof. Irena Huml - str. 106
Oświetlenie w Pałacu Kultury i Nauki
mgr Anna Demska - str. 118
Wybrane meble biur i gabinetów Pałacu Kultury i Nauki
mgr Anna Maga - str. 138
Sala Kongresowa
Najważniejszą salą w Pałacu Kultury i Nauki była oczywiście sala Kongresowa - ze względu na swoją wielkość (mieści 3 tysiące widzów) oraz funkcje, jakie miała pełnić. Według zamierzeń przeznaczona była na potrzeby zgromadzeń o charakterze politycznym: kongresów, zjazdów partii itp.
mgr Anna Frąckiewicz - str. 144
Remonty i modernizacje w Pałacu Kultury i Nauki - zabytku epoki socrealizmu
Warto wymienić kilka z modernizacji o różnym charakterze. Wspomnieć tu należy, iż rozpoczęły się już w pierwszym dziesięcioleciu istnienia obiektu. Otóż oryginalną Salę Koncertową, zlokalizowaną na IV piętrze, w części kulturalno-rozrywkowej Pałacu, przerobiono na salę posiedzeń ówczesnych władz miasta. I tak już pozostało.
mgr inż. arch. Maria Wojtysiak - str. 162
MATERIAŁY I TECHNOLOGIE
Renowacja prefabrykowanych budynków przez pryzmat doświadczeń spółdzielni mieszkaniowych
mgr inż. Anna Ostańska - str. 168
Przegląd pokryć dachowych (część II) - Blacha
str. 172
Rynkowy przegląd ofert producentów pokryć blachowych
str. 174
ARTYKUŁY SPONSOROWANE
"Fortalicja Czemierniki"
Nowy system sprzedaży produktów Baumit
Być na bieżąco,
czyli najnowsze technologie w renowacji - Virtus
Ruukki zwiększa swój udział w firmie Metalplast;
Seminarium STO-ispo / Tubag
str. 5
EGIR 2005
IV Europejska Giełda Informacji Renowacyjnej Kraków 2005
Wojciech Woźniacki - str. 12
PKIN
Spotkanie z gigantem
Edward Hardt - str. 23
Pałac Kultury i Nauki jako obiekt kultowy PRL-u
Dobrosława Grzybkowska-Lewicka - str. 33
Technika budowy
- wzorowa pozornie czy rzeczywiście
Jerzy Jasiuk - str. 37
Budowa Pałacu Kultury i Nauki - historia, technologia, wydarzenia
8 października 1953 roku zakończono pełne 34 piętra, w połowie października zaczęło powstawać 43 piętro, a tydzień później przystąpiono do montażu górnej kondygnacji części wysokościowej, która miała nawiązywać do szczytu bramy Floriańskiej w Krakowie. Do 7 listopada (rocznica Rewolucji Październikowej) budowniczy dokończyli całą stalową konstrukcję wraz ze wspomnianą iglicą, mury ścian zewnętrznych, wieży głównej i kopułę Sali Kongresowej.
Edward Hardt - str. 38
Pałac? - Ma się dobrze!
Mając świadomość, iż Pałac Kultury i Nauki jest "darem narodu radzieckiego dla narodu polskiego" musimy także dopuścić do głosu fakt, iż dla 30 procent Warszawiaków Pałac jest równocześnie miejscem, które z Warszawą kojarzy się bardziej niż Syrenka nad Wisłą czy Kolumna Zygmunta na placu Zamkowym. Pałac dla wielu Polaków, a i dla cudzoziemców również, jest najbardziej rozpoznawalną ikoną Warszawy.
Lech Isakiewicz - str. 49
Wieżowiec zwany Pałacem
Centralny obecnie akcent stolicy Polski - wieżowiec pod nazwą Pałacu Kultury i Nauki - budzi głębokie kontrowersje. Już samo określenie wieżowca słowem "pałac" było dla polskiego ucha czymś dziwnym i trochę śmiesznym. Wszyscy znający obszar sowieckiego imperium wiedzieli czym są tamtejsze "pałace" - to przeważnie ośrodki politycznej propagandy, budynki betonowe lub drewniane, niekiedy pompatyczne, innym razem bylejakie, a nawet nędzne, często ozdobione jakimiś balaskami i kolumnami, prawie zawsze pomnikami przywódców, sztandarami, pięcioramiennymi gwiazdami.
Olgierd Budrewicz - str. 55
Kamieniarka Pałacu Kultury i Nauki
Zużyto do budowy Pałacu wiele tysięcy ton budulca kamiennego, poczynając od wykonania części elewacji z wapienia pińczowskiego, cokołu Pałacu z różowego granitu karkonoskiego,a kończąc na interesująco skomponowanych wnętrzach z różnobarwnych marmurów polskich i radzieckich.
doc. dr Róża Krzywobłocka-Laurów - str. 62
Drewno w Pałacu Kultury i Nauki
"Misterne, drewniane boazerie tysiącami metrów kwadratowych pokryły ściany. Drewno pochodzi z najrozmaitszych radzieckich krajów. Materiałów na te artystyczne boazerie dostarczyły drzewa z Republiki Karelo-Fińskiej, z lasów Syberii i Kaukazu, Uralu i Ukrainy."
prof. Zbigniew Laurów - str. 84
Pałac w guście epoki
Opinii i ocen na temat wnętrz PKiN formułowano wiele i z różnych pozycji. W pozytywnych wypowiedziach wskazywano na ich wyraz i nastrój jako pełen powagi i dostojeństwa a zarazem prostoty i okazałości, czasem nieco onieśmielający, lecz swoiście piękny.
prof. Irena Huml - str. 106
Oświetlenie w Pałacu Kultury i Nauki
mgr Anna Demska - str. 118
Wybrane meble biur i gabinetów Pałacu Kultury i Nauki
mgr Anna Maga - str. 138
Sala Kongresowa
Najważniejszą salą w Pałacu Kultury i Nauki była oczywiście sala Kongresowa - ze względu na swoją wielkość (mieści 3 tysiące widzów) oraz funkcje, jakie miała pełnić. Według zamierzeń przeznaczona była na potrzeby zgromadzeń o charakterze politycznym: kongresów, zjazdów partii itp.
mgr Anna Frąckiewicz - str. 144
Remonty i modernizacje w Pałacu Kultury i Nauki - zabytku epoki socrealizmu
Warto wymienić kilka z modernizacji o różnym charakterze. Wspomnieć tu należy, iż rozpoczęły się już w pierwszym dziesięcioleciu istnienia obiektu. Otóż oryginalną Salę Koncertową, zlokalizowaną na IV piętrze, w części kulturalno-rozrywkowej Pałacu, przerobiono na salę posiedzeń ówczesnych władz miasta. I tak już pozostało.
mgr inż. arch. Maria Wojtysiak - str. 162
MATERIAŁY I TECHNOLOGIE
Renowacja prefabrykowanych budynków przez pryzmat doświadczeń spółdzielni mieszkaniowych
mgr inż. Anna Ostańska - str. 168
Przegląd pokryć dachowych (część II) - Blacha
str. 172
Rynkowy przegląd ofert producentów pokryć blachowych
str. 174
ARTYKUŁY SPONSOROWANE
Per Aarsleff - technologie bezwykopowe
str. 176
Polifarb Cieszyn-Wrocław - systemy fasadowe
str. 178
Ruukki - fasady ze stali Cor-Ten
str. 180
Zalety dachówek RuppCeramika
str. 182
Baumit - tynki z gliny
str. 184
KARTY TECHNICZNE
BaumitBayosan, Kabe, RuppCeramika, Prefa
str. 186-189
CENNIKI
Kabe, BaumitBayosan, Caparol
str. 190-192
Wykaz miejsc sprzedaży
str. 193
Dotychczas wydaliśmy
str. 194
Blankiet prenumeraty
str. 196