Odświeżam koszyk
Dodano do koszyka
Historia BUDOWNICTWO ARCHITEKTURA
STRONA GŁÓWNA > Aktualności > Hydrauliczne wapno trasowe
15.12.2013
Hydrauliczne wapno trasowe

Baumit, jako wiodąca firma z branży materiałów budowlanych, znany jest głównie z produkcji gotowych materiałów dla budownictwa. Można je spotkać prawie na każdej budowie podczas wznoszenia murów, wykonywania systemów ociepleń, tynków zewnętrznych i wewnętrznych, posadzek oraz przy renowacji obiektów zabytkowych.


Choć oferta gotowych materiałów do renowacji jest bardzo bogata, a tynki renowacyjne WTA oraz materiały sztukatorskie stosowane są na większości prestiżowych obiektów, warto podkreślić, że Baumit od wielu lat ma w swojej ofercie wapno i cement z trasem do własnoręcznego przygotowania zapraw murarskich i tynkarskich o określonych parametrach. Oferta jest przeznaczona głównie dla konserwatorów, którzy próbują odtwarzać oryginalne zaprawy historyczne. Praca gotowymi materiałami, do których należy dodać jedynie czystej wody, jest prostsza i gwarantuje większą powtarzalność wykonanych zapraw czy tynków. Często jednak, ze względu na grubość i wytrzymałość ziarna, trudno jestdopasować gotowy materiał do danego obiektu. W tym przypadku jedynym rozwiązaniem jest własnoręczne wykonanie zaprawy wg historycznej receptury. Poza budowlami rzymskimi, gdzie stosowano zaprawy zwane cementami, historycznie, do czasu wprowadzenia cementu w XIX wieku, używanego do dziś jako spoiwa, używano głównie wapna. Prowadzenie prac konserwatorskich przy użyciu mocnych zapraw cementowych przez długie lata wyrządziło wiele nieodwracalnych szkód. Od kilku lat coraz głośniej mówi się o tym problemie, jednak mało kto potrafi własnoręcznie przygotować dobrą zaprawę. Na budowach oraz, co gorsza, na obiektach historycznych, podczas konserwacji królują najtańsze zaprawy cementowe oraz różnego rodzaju kleje do ociepleń lub ceramiki. Przygotowanie przez świadomego wykonawcę, przy użyciu hydraulicznego wapna trasowego, zaprawy do murowania lub tynkowania, pozwala uzyskać produkty o wytrzymałościach niedostępnych w gotowych materiałach. Możliwość regulowania wytrzymałości zaprawy poprzez zmianę proporcji lub wielkość kruszywa, daje nieograniczone możliwości. Zawartości trasu i jego zalet nie trzeba prezentować w gronie konserwatorów. W przypadku konieczności zwiększenia wytrzymałości i przyspieszenia wiązania elementów konstrukcyjnych zaleca się stosować zaprawy na bazie cementu trasowego.

Zachęcam do zapoznania się z kartami technicznymi tych i innych produktów firmy Baumit, dostępnych na stronie www.baumit.com

Bieżące wydanie

Renowacje i Zabytki
ZAMEK W MALBORKU - 1/2024

W numerze:

ZAMEK W MALBORKU


Dzieje budowlane zamku

Droga do UNESCO

Muzeum od kuchni

 

Wyróżnienia i nagrody

Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski

Mecenas Kultury Miasta Krakowa

Nagroda "Złotego Pióra"

Złoty Krzyż Zasługi

Czytaj więcej