Odświeżam koszyk
Dodano do koszyka
Historia BUDOWNICTWO ARCHITEKTURA
STRONA GŁÓWNA > Aktualności > Działalność Laboratorium Laserowych Technik Konserwacji Zabytków w terenie. Konserwacja rzeźb Jana Chryzostoma Redlera w Radzyniu Podlaskim zakończona
09.12.2015
Działalność Laboratorium Laserowych Technik Konserwacji Zabytków w terenie. Konserwacja rzeźb Jana Chryzostoma Redlera w Radzyniu Podlaskim zakończona

W październiku 2015 r. zakończyliśmy prace przy konserwacji rzeźb zdobiących bramę pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim. Zarówno pałac, jak i zdobiący go zespół rzeźbiarski Jana Chryzostoma Redlera, to dzieło wybitne. Są jedynym tak kompletnie zachowanym zespołem rzeźbiarskim tego artysty. Redler realizował zamówienia magnaterii – Czartoryskich, Branickich, Potockich. Pod koniec życia pracował dla króla Stanisława Augusta na Zamku Królewskim. Miał tak wiele zamówień, że aby im sprostać, kupił kamieniołom w Skale koło Kunowa. 

Stamtąd pochodzą kamienie, z których wykuta została dekoracja rzeźbiarska pałacu Potockich. Rzeźby z zachodniej bramy pałacu przedstawiają od strony wjazdu grupy alegoryczne, symbolizujące architekturę cywilną i wojskową, rozdzielone w centrum kartuszami herbowymi Potockich i Kątskich. Od dziedzińca bramę zdobią kompozycje ukazujące sceny z Herkulesem walczącym raz z Hydrą, raz z Cerberem. Ich stan był bardzo zły. Zastosowany piaskowiec kunowiecki nie jest materiałem trwałym. W wyniku działania szkodliwych czynników atmosferycznych i biologicznych uległ daleko posuniętej degradacji. Rzeźby były osłabione i bardzo brudne – niemal czarne, pokryte grubą warstwą drobnoustrojów.

 

Po wstępnym rozpoznaniu, do prac nad oczyszczaniem zaangażowaliśmy naszych specjalistów z Laboratorium Laserowych Technik Konserwacji Zabytków. Metodyka została opracowana in situ. Rzeźby najpierw zdezynfekowano. Następnie całą powierzchnię kamienia umyto ciepłą wodą, która usunęła luźne cząstki brudu i kurzu, wypłukała obumarłe mikroorganizmy. Tak przygotowaną powierzchnię oczyszczono w całości laserem Nd:YAG, typu Q-switch, falą 1064 nm, wiązką o gęstości energii 620-640 mJ/cm2.

 

Rzeźby odzyskały równomierny, ciepły koloryt z warstewką patyny na powierzchni. Po wykonaniu pozostałych prac zabieg tzw. unifikacji kolorystycznej był całkowicie zbędny.

Bieżące wydanie

Renowacje i Zabytki
ZAMEK W MALBORKU - 1/2024

W numerze:

ZAMEK W MALBORKU


Dzieje budowlane zamku

Droga do UNESCO

Muzeum od kuchni

 

Wyróżnienia i nagrody

Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski

Mecenas Kultury Miasta Krakowa

Nagroda "Złotego Pióra"

Złoty Krzyż Zasługi

Czytaj więcej